Szybki dostęp

 

Drodzy Absolwenci!

W 2025 roku przypada 80. rocznica  powstania  I Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie. To doniosłe wydarzenie nie tylko dla obecnych pracowników i społeczności uczniowskiej, ale także dla tych, którzy na przestrzeni osiemdziesięciu lat tworzyli niezwykłą historię szkoły, przyczyniając się do jej rozwoju i kształtując jej tradycje. Chcąc podkreślić szczególny charakter jubileuszu, pragniemy wrócić wspomnieniami do przeszłości i wydać publikację upamiętniającą 80 lat funkcjonowania naszej szkoły. W związku z tym zwracamy się z prośbą o udostępnienie Państwa pamiątek, zdjęć z opisem wydarzeń oraz wspomnień związanych z nauką i pracą w „starym ogólniaku”. Materiały prosimy przesyłać na adres: 80lecie@1loketrzyn.pl

 

Dzisiaj 2.10 o godz. 12:00 wystartowała nowa runda Programu Discover EU, który pozwala na darmowe podróże po krajach Unii Europejskiej. Pierwsi chętni z laptopami w dłoniach zalogowali się punktualnie :)

Aplikować do programu mogą osoby urodzone między 1 stycznia a 31 grudnia 2006 roku i są obywatelami jednego z państw członkowskich UE, ich terytoriów zamorskich, a także Islandii, Lichtensteinu, Norwegii, Macedonii Północnej, Serbii i Turcji.

Bilet DiscoverEU umożliwia podróż po krajach programu, natomiast koszt zakwaterowania i wyżywienia uczestnicy pokrywają samodzielnie. Samodzielnie również rezerwują sobie noclegi i planują program podróży.

Większość trasy laureaci pokonują koleją, ale bilet DiscoverEU umożliwia także, w wyjątkowych przypadkach, podróż autobusem lub promem. Istnieje możliwość zrealizowania podróży w grupie (maksymalnie 5-osobowej), a także wyboru elastycznego lub ustalonego planu podróży. W tym pierwszym można zaplanować dowolną liczbę krajów, które chce się odwiedzić, w tym drugim – tylko dwa. Maksymalna wartość biletu to 283,26 euro (na osobę). Bilety upoważniają do przejazdu 2. klasą lub klasą ekonomiczną.

Zgłoszeń dokonuje się online, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie Europejskiego Portalu Młodzieżowego https://youth.europa.eu/discovereu_pl

Nie zwlekajcie! Macie czas do 16.10.2024 :)

Dnia 30 września klasa 2E wybrała się do banku BNP Paribas w Kętrzynie. Mieliśmy okazję zobaczyć jak wygląda praca w banku. Zostaliśmy wprowadzeni w świat bankowości mobilnej, niezwykle ważnej w tych czasach. Dowiedzieliśmy się również jak wygląda system bankowy w Polsce i kiedy dochodzi do oszustwa finansowego. Ponadto mogliśmy zobaczyć jak wyglądają banknoty w różnych walutach i jak się zmieniły na przestrzeni lat. Dowiedzieliśmy się również wielu ciekawych rzeczy na temat bankowości internetowej i aplikacji służących do tego typu transakcji. Szczególnie przydały nam się porady jak nie zostać oszukanym, okradzionym i jak zapobiec wyłudzeniu naszych danych osobowych.

Dziękujemy pracownikom banku za interesujące wprowadzenie w świat bankowości i finansów, a także przyjęcie naszej grupy. Dziękujemy również Panu Jarosławowi Olejnikowi, który umożliwił naszą wizytę.

W piątek 27 września odbyły się wybory na Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego. Komisja w składzie: Izabela Zborowska, Alicja Tymecka, Oliwia Tadra oraz Damian Osiński po podliczeniu głosów wyłoniła zwycięzcę, którym został Paweł Grabias z klasy 3a2.
 
Wyniki:
 
Paweł Grabias - 199 głosów 
Wiktoria Wysocka - 125 głosów 
Oliwia Giebień - 26 głosów 
 
Zwycięzcy serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia i wytrwałości w pracy na rzecz Samorządu.

19 września 2024 r odbyła się jubileuszowa edycja Paraolimpiady Osób Niepełnosprawnych – wydarzenie organizowane przez Warsztat Terapii Zajęciowej w Kętrzynie. Nie mogło nas tam zabraknąć. Dwudziestu dwóch naszych wolontariuszy ochoczo włączyło się w organizację tego wydarzenia. Uczestnicy rywalizowali w wielu dyscyplinach, dobrze się przy tym bawiąc! My - wolontariusze prowadziliśmy poszczególne konkurencje sportowe (np.: rzut piłką do kosza, rzuty piłką lekarką, wyścig osób poruszających się na wózkach) i obsługiwaliśmy stoiska z posiłkami i napojami, więc oprócz dobrej zabawy, na wszystkich czekało coś pysznego. Jubileuszowa X Olimpiada przyciągnęła wielu gości nie tylko z powiatu kętrzyńskiego. Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów, a uczniów naszej szkoły zachęcamy do zgłaszania się do pomocy za rok!
 
Dominika Gałecka z 4d
 

Wczoraj, tj. 19 września, zakończył się pierwszy etap rekrutacji do Programu Future Leaders Exchange (FLEX) – jednego z programów dla licealistów finansowanych przez Rząd Stanów Zjednoczonych. Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą krótkie info: finalista Programu FLEX uczy się przez rok w amerykańskiej szkole, mieszka u rodziny goszczącej, aby lepiej poznać amerykańskie wartości, a Amerykanom przybliżyć wiedzę o swoim ojczystym kraju.

Do udziału w Programie FLEX każdego roku aplikuje kilkuset uczniów z całej Polski, w tym roku po raz pierwszy kilkunastu naszych licealistów. Trzymamy za Was wszystkich kciuki!

A w oczekiwaniu na wyniki pierwszego etapu rekrutacji możecie przeczytać o amerykańskim systemie edukacji widzianym oczami polskiej nauczycielki. P. Monika Darmofał-Karanowska, nasza szkolna pedagog, spędziła dwa tygodnie, podróżując po USA w ramach International Visitor Leadership Program – programu wymiany dla specjalistów finansowanego przez amerykański Departament Stanu.

Amerykańskie dzieci rozpoczynają obowiązkową naukę w szkole w wieku 6 lat a kończą ją między 16 a 18 rokiem życia, co uzależnione jest od miejsca, w którym mieszkają. W USA nie ma jednolitego systemu edukacyjnego ustalonego dla całego kraju. O tym, czego uczą się dzieci i młodzież decydują władze stanowe. Aby zdobyć wykształcenie średnie w USA trzeba ukończyć 12 klas i zadać egzamin, który jest odpowiednikiem naszej matury. I na tym podobieństwa się kończą :)

Na poziomie szkoły średniej (tzw. high school) młodzież amerykańska dokonuje wyboru zajęć z grupy przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. Plan zajęć na każdy semestr układa się z pedagogiem, który jest jednocześnie doradcą zawodowym. I tak z przedmiotów obowiązkowych przez cały okres nauki uczeń musi zaliczyć: 2 semestry matematyki (np. algebrę, trygonometrię, geometrię), 4 semestry języka angielskiego, 2 przedmioty z grupy science (geografia, biologia, fizyka, chemia), 2 semestry historii, 2 semestry nauk politycznych, 1 semestr wychowania fizycznego, 1 semestr nauk społecznych (psychologia, socjologia) i 1 przedmiot humanistyczny (historia sztuki, teoria muzyki, język obcy). Dodatkowo uczeń wybiera jeden z następujących przedmiotów: teatr, rysunek, orkiestra, gotowanie, taniec, robotyka, asystent nauczyciela, spawanie, mechanika, rolnictwo, debatowanie.

W amerykańskiej szkole nauczyciele nie odpytują uczniów, nie ma kartkówek ani prac domowych. Możecie zatem zapytać, czego uczą się uczniowie? Algebry, geometrii i rozwiązywania problemów matematycznych, analizy tekstów i doboru argumentów, ale przede wszystkim amerykańska szkoła nastawiona jest na rozwijanie kompetencji kluczowych, takich jak: umiejętność pracy w grupie i komunikacji, umiejętność planowania i zarządzania czasem, umiejętność zarządzania zespołem i organizacji pracy własnej, odporność na stres, umiejętność prezentacji czy udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.

Amerykańscy nauczyciele przechodzą szereg szkoleń z zakresu psychologii, socjologii czy umiejętności rozwiązywania konfliktów, które mają im pomóc w wykonywaniu ich pracy. Starają się być partnerami dla swoich uczniów, są uważni na różnorodność i reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji.

Czy w szkole zawsze jest słodko i cukierkowo jak w amerykańskich filmach? Oczywiście nie! Nierówności społeczne, trudności w dostępie do aktywności pozalekcyjnych, słaba motywacja do dalszej nauki spowodowana m.in. płatną edukacją wyższą czy kwestie związane z bezpieczeństwem to jedne z największych wyzwań, z jakimi mierzą się dzisiaj nauczyciele.

Niemniej jednak warto pojechać i na własne oczy przekonać się, jakie są Stany Zjednoczone, a przede wszystkim jakie są amerykańskie szkoły. Dla mnie to było najlepsze doświadczenie zawodowe :)

Trzymam kciuki za wszystkich aplikujących do Programu FLEX! O innych programach będę Was informować na bieżąco przez e-dziennik.

 

Monika Karanowska