Szybki dostęp

 

W zeszłym tygodniu klasy drugie w ramach lekcji podstaw przedsiębiorczości miały możliwość spotkać się z Panią Darią Demczuk-Waszkiewicz, która jest Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów. Mieliśmy okazję poznać definicje konsumenta, przedsiębiorcy a także dowiedzieliśmy się więcej o zwrotach i reklamacji produktów. Dowiedzieliśmy się jak jest różnica gwarancją a rękojmią. Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze. Dziękujemy Pani Darii za spotkanie i za prosty sposób w jaki wytłumaczyła nam zawiłe zagadnienia :)

"Podobało mi się spotkanie. Mogliśmy się dowiedzieć wielu przydatnych rzeczy, między innymi  o prawach konsumenta, od osoby, która się na tym zna i pracuje w zawodzie." - Milena

"Bardzo podobało mi się to spotkanie, było prowadzone ciekawie i można było się w nie wsłuchać. Dowiedzieliśmy się o wielu rzeczach związanych z prawami konsumenta i myślę , że ta wiedza może się jeszcze przydać." - Róża

 

„Jestem osobą z niepełnosprawnością, a nie osobą niepełnosprawną. To, że nie widzę tak jak wy, nie znaczy, że jestem niesamodzielna i całkowicie zależna od innych osób” – tymi słowami Pani Ewa Maksymowicz rozpoczęła swoje spotkanie z uczniami klasy 2ae. Pani Ewa mówi o sobie, że jest żoną, matką, babcią, autorką książek, działaczką społeczną i aktywistką. „To, że jestem niewidoma, nie definiuje mnie jako człowieka” – dodaje Pani Ewa.

Ewa Maksymowicz nie widzi od 40 lat i przez całe swoje dorosłe życie działa na rzecz osób z niepełnosprawnością wzrokową. Poprzez warsztaty, które prowadzi w szkołach, obala stereotypy dotyczące osób niewidomych i pokazuje, że każdy ma prawo do godnego traktowania. Swoją postawą i otwartością udowadnia, że nie wszystkie osoby niewidome noszą ciemne okulary, mają dobry węch, słuch i smak. Podobnie jak osoby widzące :)

26 października w obecności Pani Ewy uczniowie klasy 2ae mogli zmierzyć się z takimi wyzwaniami, jak: rozpoznawanie faktury ubrania, rozróżnianie warzyw i owoców czy wlewanie wody do kubka, kiedy nie można korzystać ze zmysłu wzroku. Dodatkowo Joachim wcielił się w rolę asystenta osoby niewidomej, a Pan Darek Dobrzyński (prawdziwy asystent Pani Ewy) udzielił mu cennych rad i wskazówek.

"Przed rozpoczęciem spotkania byłem bardzo ciekawy, jak będzie ono wyglądać, ponieważ niecodziennie możemy spotkać osobę, która jest niewidoma. Sądziłem,, że będzie to zwykłe, nudne spotkanie, a było zupełnie odwrotnie. Po wejściu do klasy przywitała nas pani Ewa. Nie pamiętam, kiedy ostatni raz miałem okazję poznać tak energiczną i sympatyczną osobę, jaką niewątpliwie jest pani Ewa. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się, jak żyją i funkcjonują osoby niewidome oraz z jakich urządzeń korzystają, aby ułatwić sobie czynności wykonywane codziennie, jak np. zrobienie sobie herbaty. Dostaliśmy również maski, którymi zasłoniliśmy nasze oczy i sami spróbowaliśmy wykonać kilka z tych czynności. Bez możliwości zobaczenia tego, co robimy, było to dla nas ciężkie, ale każdemu z nas się udało. Pani Ewa pokazała zwróciła nam również uwagę na to, jak możemy pomóc osobie niewidomej. Wszyscy słuchali z zainteresowaniem i z pewnością każdy z nas wyniósł coś wartościowego z tego spotkania” – mówi Dawid.

A Janek dodaje: „Dowiedziałem się, co osoby niewidome myślą, słysząc skierowane do nich słowa: "Do widzenia", "Do zobaczenia" lub "Spójrzmy na to inaczej" - nie mają nic przeciwko! I to mnie bardzo zaskoczyło.  przecież "Do widzenia" to najlepsze życzenia jakie mogą usłyszeć (słowa Pani nie moje). Nie wiedziałem, że osoby niewidome mogą być w tak wysokim stopniu samodzielne”.

Karolina: „Myślę, że spotkanie z Panią Ewą oswoiło mnie z obcowaniem z osobami niewidomymi. Zdecydowanie obaliła wszystkie mity i pokazała, jak zachowywać się przy takich osobach, dodatkowo uważam, że wzbudziło to we mnie poczucie empatii i zrozumienia, jak żyją ludzie trochę inni niż ja”.

Pani Ewa Maksymowicz to wulkan energii. Podczas dwugodzinnych zajęć udowodniła młodym ludziom, że sama może gotować, czytać, robić notatki, prać, a nawet bez problemu kompletować skarpetki (co czasami bywa trudne dla uczestników zajęć). Może spokojnie samodzielnie płacić w sklepie i obsługiwać smartfona, a nawet pisać książki! Jest autorką książki kulinarnej i świetnie gotuje. Oczekuje jedynie, że będziemy traktować ją i inne osoby niewidome z należytym im szacunkiem: zwracać się bezpośrednio do niej/do nich, pomagać a nie wyręczać.

Mamy ogromną nadzieję, że warsztaty prowadzone przez Panią Ewę Maksymowicz pozwolą młodym ludziom zrozumieć świat osób niewidomych i oswoić własne lęki. Wspólnie przełamujemy stereotypy i uprzedzenia.

Zajęcia odbyły się w ramach projektu pn.: „Praktyczny poradnik savoir vivre wobec osób niewidomych” finansowanego przez Starostwo Powiatowe w Kętrzynie w ramach otwartego konkursu ofert.

 

Uczniowie klas czwartych przygotowują się do egzaminu maturalnego. Mają jednak świadomość tego, że po maturze muszą podjąć ważną decyzję. Udać się na studia, czy może rozpocząć aktywność zawodową? Pomóc w podjęciu takich decyzji może przede wszystkim dobre rozpoznanie rynku edukacyjnego i perspektyw pracy. Warto zatem spotykać się z przedstawicielami szkół wyższych oraz reprezentantami różnych zawodów. W tym tygodniu gościliśmy w szkole przedstawiciela Wojskowego Centrum Rekrutacji w Lidzbarku Warmińskim, który przedstawił informacje na temat warunków i trybu rekrutacji do wyższych szkół wojskowych oraz o przebiegu studiów na istniejących tam kierunkach. Nasz gość omówił zasady wstąpienia w szeregi Wojska Polskiego oraz działanie Legii Akademickiej. Była też mowa o innych formach przeszkoleń wojskowych. Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań dotyczących szczegółów kształcenia wojskowego lub pracy w Wojsku Polskim.

 

 

 

W poniedziałek 24 października klasy 3A i 3C odwiedziły kętrzyński oddział  BNP Paribas Bank Polska w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości. Panie Beata Żoch-Andrzejewska i Agnieszka Mączka – (pracownice Oddziału Centrum w Kętrzynie) przybliżyły nam następujące zagadnienia:

  • system bankowy w Polsce,
  • rola Banku Centralnego i KNF,
  • bezpieczeństwo obsługi rachunków bankowych i kanały zdalne,
  • wyłudzenia i oszustwa w sieci,
  • działalność wolontariacka i społeczna BNP Paribas Bank Polska S.A.

Dodatkowo pan Jacek Stefański (pracownik Centrali Banku BNP Paribas w Warszawie) zaprezentował nam jak dział i jakie ma możliwości internetowy system bankowy oraz jak działa  aplikacja bankowa na telefonie.

Spotkanie było prowadzone w bardzo ciekawy sposób. Dużo wiedzy przekazanej w przystępny i zrozumiały sposób. Prowadzący byli bardzo sympatyczni i rzeczowy. Dziękujemy za wiedzę, uśmiech i pyszną kawę. Mamy nadzieję, że spotkamy się jeszcze nieraz :)

Co oznacza bycie „ciałopozytywnym”? Czy inni mają prawo do oceniania naszego wyglądu, figury, wagi? Czy ja mam prawo powiedzieć, że coś mi się we mnie nie podoba?

24 października na warsztatach z Angeliką Kowalewską – psychodietetykiem - rozmawiałyśmy o... sobie. O tym, jak na siebie patrzymy, co pozytywnego w sobie dostrzegamy, na jakie cechy charakteru i wyglądu zwracamy uwagę. Mamy piękne oczy, uśmiech, dłonie. Jesteśmy zabawne, empatyczne, wspierające i otwarte na ludzi. Ale żadna z nas nie powiedziała, że jest zadowolona z tego, jak wygląda.

To, jak postrzegamy siebie, zależy od wielu czynników, m.in.: od tego, co słyszymy od naszych znajomych i przyjaciół, od wizerunku kreowanego w mediach społecznościowych, ale najbardziej od tego, co mówią nam nasi bliscy. Kto z nas ani razu nie usłyszał: "Jedz, bo nie urośniesz", "Za mamusię", "Babci będzie przykro", "Na smuteczek czekoladka", "Jesteś za chuda. Chłopcy lubią krągłości". A potem: "Ale utyłaś!", "Zrób coś ze sobą" "Co, przytyło się?", "Chłopcy nie lubią pulchnych kobiet", "Ale masz krzywe nogi jak matka!"...

Dobrze, że wreszcie znalazłyśmy czas dla siebie. Było pozytywnie i wspierająco, a nawet wzruszająco, choć nie zabrakło rozmów o trudnych doświadczeniach, zajadaniu stresu i nieustających dietach.

Dziewczyny! Kształtujcie swoją świadomość i bądźcie wyrozumiałe dla samych siebie :)