Szybki dostęp

 

W październiku – miesiącu, w którym przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – i my zadbaliśmy o dobrostan naszych uczniów i uczennic. Młodzież z klas II miała okazję uczestniczyć
w warsztatach dotyczących technik relaksacji.

Przyglądając się ucieczce człowieka przed goniącym go lwem, rozmawialiśmy o ewolucyjnym znaczeniu reakcji stresowej, o tym co w świecie zewnętrznym i wewnętrznym wywołuje stres,  
i wreszcie o tym,  co pomaga domknąć cykl reakcji stresowej. Uczniowie poznali różne techniki radzenia sobie ze stresem, od ćwiczeń Pilatesa i Jogi począwszy, przez ćwiczenia oddechowe, po trening autogenny Jacobsona. Na sam koniec, mocą swojej wyobraźni,  wszyscy udali się na piaszczystą plażę, gdzie choć przez chwilę znów poczuli wakacyjny relaks i odprężenie.

Dziękuję wszystkim Nauczycielom, Uczniom oraz  Uczennicom za aktywne uczestnictwo i zaangażowanie.

Psycholog szkolny

10 listopada 2022 roku miał miejsce wyjazd klasy 4c wraz z panią Sylwią Grochecką oraz panem Jarosławem Gresikiem do Olsztyna. Głównymi atrakcjami wycieczki były wizyta w Kinie Studyjnym Awangarda 2, by obejrzeć seans pt. „Johnny,” oraz grupowa zabawa w escape roomie. Film bardzo spodobał się uczestnikom, ponieważ historia głównego bohatera jest szczególnie ujmująca. Natomiast w escape roomie wszyscy bawili się świetnie, grupy wykazały się doskonałą umiejętnością współpracowania ze sobą, w efekcie czego każdemu udało się opuścić pokój. Później uczniowie mieli czas, by pozwiedzać Olsztyn.

Poprosiliśmy uczestników wycieczki o podzielenie się swoimi wrażeniami:

Hania: Wycieczka do Olsztyna była bardzo ciekawa. Na początku wybraliśmy się do kameralnego kina, które zaskoczyło mnie swoim wystrojem. Film był poruszający, ale też zabawny. Później byliśmy w escape roomie w opuszczonym szpitalu psychiatrycznym. Rozwiązywanie każdej zagadki trzymało nas w napięciu i budziło strachu, ale było super!!!

Klaudia: Wycieczka była bardzo interesująca. Film dość wzruszający, a samo kino klimatyczne ze względu na awangardowy charakter. Warto jednak wspomnieć o escape roomie, w którym mieliśmy okazję do integracji oraz rozrywki. Z pewnością nie zapomnę naszych krzyków oraz śmiania się z własnych błędów. Mam nadzieję, że cała klasa również tak samo dobrze myśli o wycieczce!

Zuzia i Ola: Wycieczka bardzo nam się podobała. Film, który obejrzeliśmy, okazał się niezwykle interesujący oraz  wzruszający. Natomiast gra w escape roomie była ekscytująca z odrobiną adrenaliny. Ciekawie było rozwiązywać wszystkie zagadki, ale niestety nie obeszło się bez małej pomocy. Bardzo cieszymy się, że udało nam się pojechać na tę wycieczkę.

Te słowa znanej piosenki często w naszych rozmowach przywołuje nie bez powodu Ewa Maksymowicz - kętrzyńska społeczniczka i działaczka na rzecz osób niewidomych, o której niedawno pisaliśmy. W ubiegłym tygodniu Pani Ewa odwiedziła klasę 2d ze swoim przekazem: trzeba mówić o tym, że w naszej kętrzyńskiej społeczności żyją osoby z niepełnosprawnościami, które mają prawo do godnego traktowania. I naszą rolą jest uwrażliwiać młode pokolenie na potrzeby tych osób.

W ramach projektu: "Praktyczny poradnik savoir vivre wobec osób niewidomych" młodzież naszego Liceum tworzy ulotki i grafiki, które mają pomóc nam zrozumieć świat osób z niepełnosprawnościami. Nad stroną merytoryczną czuwa nie kto inny, jak sama Ewa Maksymowicz.

Jesteś otwarty/otwarta na drugiego człowieka, a czasami nie wiesz, jak się zachować? Przeczytaj poniższe zasady:

  • Nie użalaj się nad osobami z niepełnosprawnością. Traktuj je jak równych sobie, bo niewątpliwie tacy są.
  • Jeśli zauważysz, że osoba z niepełnosprawnością potrzebuje pomocy, zapytaj, w jaki sposób ty możesz pomóc.
  • Z osobami niewidomymi rozmawiaj w sposób naturalny, używając zwykłych zwrotów: "Do widzenia", "Do zobaczenia", "Miło Cię widzieć" itp.
  • Rozmawiając z osobą z zaburzeniami mowy, skoncentruj się. Jeśli jej nie rozumiesz, poproś o powtórzenie. Nie udawaj, że rozumiesz.
  • Kiedy jesteś przedstawiany osobie z protezą lub po amputacji ręki, nie unikaj podania ręki.
  • Jeśli rozmawiasz przez dłuższy czas z osobą korzystającą z wózka, spróbuj usiąść i nawiązać z nią kontakt wzrokowy.
  • Mów wolno i bezpośrednio do osoby mającej zaburzenia słuchu. Nie krzycz, nie mów wprost do jej ucha. Twoja mimika i ruch ust pomogą osobie z niepełnosprawnością cię zrozumieć.
  • Nie chwal nadmiernie osoby z niepełnosprawnością za wykonywanie codziennych czynności.
  • Nie głaskaj psa - przewodnika podczas jego pracy. To go rozprasza.
  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, unikając zwracania się do asystenta, rodzica lub osoby towarzyszącej.
  • Kiedy witasz się z osobą niedowidzącą/niewidomą-przywitaj ją imiennie i sam się przedstaw, np.:"Cześć, Ewa! To ja, Zosia, Twoja sąsiadka".
  • Osoby z zaburzeniami słuchu i jednocześnie niewidome porozumiewają się wyłącznie poprzez dotyk. Jeśli spotkasz taką osobę, możesz nawiązać z nią kontakt, pisząc drukowanymi literami na jej dłoni.
  • Nie dotykaj przedmiotów ortopedycznych osoby z niepełnosprawnością (kul, wózka, laski). Nie opieraj się o wózek inwalidzki. Przyrządy stanowią część strefy intymnej osoby z niepełnosprawnością.
  • Kiedy oferujesz osobie niewidomej pomoc przy poruszaniu się, pozwól, aby mogła chwycić cię za ramię lub łokieć.
  • Korzystając z transportu publicznego, ustępuj miejsca osobie z niepełnosprawnością. Pomagaj jej przy wsiadaniu i wysiadaniu.
  • Zwracaj uwagę na kierowców z niepełnosprawnościami. Kiedy zauważysz oznakowany samochód, zachowaj dystans, zwolnij i zwiększ czujność. Osoba z niepełnosprawnością może potrzebować nieco więcej czasu na wykonanie niektórych czynności.
  • Jeśli nie jesteś w bliskim kontakcie z osobą z niepełnosprawnością, unikaj zadawania pytań osobistych dotyczących jej niepełnosprawności lub jej przyczyny.
  • Stojąc w kolejce, ustępuj miejsca osobie z niepełnosprawnością lub zainterweniuj, by inni też ją przepuścili.

Infografikę "18 ZASAD POMOCNYCH W KONTAKTACH Z OSOBAMI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI" przygotowała Maja Karanowska, uczennica klasy 2ae.

Od 24 października do 13 listopada w Buenos Aires odbywały się Mistrzostwa Świata Sportów Wrotkarskich. Wzięli w nich udział zawodnicy z 60 krajów, w tym reprezentacja z Polski. Jednym z zawodników był uczeń naszej szkoły, Wiktor Smosarski z klasy IId. Z Argentyny, Wiktor przywiózł dwa medale: srebrny - w kategorii Classic Slalom i brązowy – w kategorii Battle. Ogółem polska kadra Freestyle Slalom przywiozła 7 medali: 2 złote, 3 srebrne i 2 brązowe.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

„Serce pełne miłości smutnej niosę

jak żołnierz mogiłę pod swym hełmem

niesie przez czas“

 Tadeusz Gajcy

 

Pokolenie Kolumbów. Wszyscy urodzili się około 1920 roku, większość z nich krótko przed wybuchem II wojny światowej zdawało maturę. Byli niezwykle uzdolnionymi, wrażliwymi i ciekawymi świata młodymi ludźmi, a przed nimi było całe życie. Czekał ich smak pierwszych miłości, praca na rzecz ojczyzny, pewnie wielka kariera. Ale przyszedł czas apokalipsy. Ich świat zapłonął, nastał czas upadku i śmierci, a oni musieli nauczyć się żyć w rzeczywistości „odwróconego dekalogu” - wartości jakże innych od tych, które im wpajano. Stali się poetami apokalipsy spełnionej. Rozdarci pomiędzy życiem a śmiercią, miłością a nienawiścią, marzeniami a krwawą rzeczywistością, służyli, kochali i ginęli. Pozostała po nich nieśmiertelna  poezja, która od lat inspiruje nowe pokolenia.

I to właśnie po poezję Kamila Krzysztofa Baczyńskiego, Tadeusza Gajcego i Józefa Szczepańskiego sięgnęła młodzież I Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie. Pod okiem Jarosława Olejnika przygotowała spektakl muzyczno-słowny „Kolumbowie. Rocznik 20 – młodość w cieniu wojny”, w którym zaprezentowała licznie zgromadzonej publiczności twórczość pokolenia Kolumbów. Młodzież „starego ogólniaka” nie miała łatwego zadania. Musiała na nowo odczytać i zinterpretować trudną poezję czasów wojny. Zobaczyliśmy zatem interpretacje liryczne, wykonania rockowe, a nawet kreacje nawiązujące do współczesnych czasów. Publiczność przyjęła spektakl owacyjnie. Podobało się wszystko: pomysłowe interpretacje, ciekawe aranżacje muzyczne, nastrojowa dekoracja, fragmenty życiorysów odczytywane spoza sceny. A nade wszystko niezwykła dojrzałość i  wrażliwość naszej młodzieży. Gratulacje dla całego zespołu i ich opiekuna.

W przedstawieniu wystąpili:

Wokalistki: Aleksandra Jeznach, Amelia Ponikowska i Magdalena Trapik.

Recytatorzy: Filip Domański, Antoni Jowsa, Oliwia Korecka, Olga Łozowska, Agata Ożga, Stanisław Sokołowski i Kornelia Żach.

Zespół Crasher: opiekun i perkusja - Sebastian Bednarczyk, gitara elektryczna – Dawid Auchim i Maciej Pędzich, gitara basowa – Jakub Sieńko.

Pianino: Jacek Piskorz.

 

Dziękujemy Kętrzyńskiemu Centrum Kultury i Miastu Kętrzyn za pomoc finansową i organizacyjną przy przygotowaniu spektaklu. Dziękujemy również Justynie Drozd za zdjęcia i filmy :)

I  Liceum w Kętrzynie

 

Opinie widzów:

Spektakl "Kolumbowie" był, moim zdaniem, bardzo dobrze zrobiony. Klimat, dzięki muzyce zagranej na żywo, był niepowtarzalny. Pianino wprowadzało lekkość, a z kolei elektryczna gitara i perkusja tworzyły rockowy nastrój. Zaśpiewane i recytowane wiersze pięknie przeplatały się z biografiami ich autorów, tak by przybliżyć nam trochę faktów danych osób, ale także by pokazać nam, że byli to ludzie pełni wrażliwości i emocji, które zawarli w swoich utworach. - Ola 3c

Niesamowite przeżycie! Spektakl zdecydowanie zrobił wrażenie. Wśród aktorów od razu widać było zaangażowanie — i w przygotowaniu, i w emocjonalności! Swoimi głosami pięknie oddali historię, nieraz wzruszając widownię. Wszystkiemu pięknie zwieńczały piosenki, które wybrzmiewały w pamięci jeszcze długo po spektaklu. Wielkie brawa dla całej grupy, wszyscy trzymamy kciuki za następne występy! - Maja 2ae

Spektakl był świetny, przerósł wszelkie moje oczekiwania. Wiersze zostały genialnie zaprezentowane, nie można było odwrócić wzroku od widocznie zaangażowanych aktorów. Muzyka idealnie dopełniała utrzymywany klimat, to wszystko aż powodowało dreszcze. Ta chwila z pewnością pozostanie w mojej pamięci na długo, chętnie zobaczyłabym to jeszcze raz :D - Nina 2c

"Kolumbowie" zrobili na mnie ogromne wrażenie - spektakl był na naprawdę wysokim poziomie i widać, że w stworzenie go włożono dużo czasu, pracy i serca. Bardzo podobała mi się interpretacja wierszy i oprawa muzyczna, które wspaniale ze sobą współgrały i utworzyły niepowtarzalny klimat. Artystom zdecydowanie udało się zrozumieć emocje zawarte w poezji Kolumbów i przekazać je widzom. Spektakl był naprawdę świetny, z wielką chęcią zobaczyłabym go jeszcze raz! - Oliwia 3c

Spektakl był bardzo emocjonujący, były momenty, w których przechodziły mnie dreszcze, widziałam wkład pracy wszystkich osób zaangażowanych w ten projekt. Cieszę się, że miałam okazje być częścią widowni - Kasia 3a

„czy my karty iliady

rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie,

czy nam postawią, z litości chociaż,

nad grobem krzyż”.

Słowa Baczyńskiego oddają tragizm pokolenia apokalipsy spełnionej podkreślony przez przeczucie śmierci. Spektakl słowno-muzyczny „Kolumbowie” bardzo mnie poruszył. Dziś poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Gajcego i Józefa Szczepańskiego przemówiła do mnie ustami młodych artystów. Tym razem to ja, która od wielu lat opowiada młodzieży o Kolumbach, odebrałam  piękną lekcję. To ja siedziałam na widowni, a  uczniowie słowem i muzyką stworzyli tak poruszające interpretacje, że ukradkiem ocierałam łzy płynące po twarzy. Kiedy świadków tamtych dni jest coraz mniej, to okazuje się, że kolejne pokolenia o nich nie zapominają.  Kochani, wielkie brawa  za to, co zrobiliście!  Oddaliście hołd tym, którzy walczyli też dla nas. Zrobiliście to w sposób perfekcyjny i profesjonalny. To zaszczyt pracować z taką młodzieżą! – p. Ania