Szybki dostęp

 

Drodzy Absolwenci!

W 2025 roku przypada 80. rocznica  powstania  I Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie. To doniosłe wydarzenie nie tylko dla obecnych pracowników i społeczności uczniowskiej, ale także dla tych, którzy na przestrzeni osiemdziesięciu lat tworzyli niezwykłą historię szkoły, przyczyniając się do jej rozwoju i kształtując jej tradycje. Chcąc podkreślić szczególny charakter jubileuszu, pragniemy wrócić wspomnieniami do przeszłości i wydać publikację upamiętniającą 80 lat funkcjonowania naszej szkoły. W związku z tym zwracamy się z prośbą o udostępnienie Państwa pamiątek, zdjęć z opisem wydarzeń oraz wspomnień związanych z nauką i pracą w „starym ogólniaku”. Materiały prosimy przesyłać na adres: 80lecie@1loketrzyn.pl

 

Wszystkich pozytywnie zakręconych, którym chce się robić coś więcej poza siedzeniem z nosem w książkach:) zapraszam do udziału w kolejnej edycji międzynarodowego projektu „START THE CHANGE”. Tym razem bierzemy na warsztat zmiany klimatyczne. Będziemy bawić się i pracować, obmyślać i planować, no i realizować wspólne pomysły. Na Wasze zgłoszenia czekam do 12 października.

Do zobaczenia!

Monika Karanowska

pedagog szkolny

 

P.s.: Wszystkich zainteresowanych tematyką zapraszam do udziału w KURSIE NANOLEARNINGOWYM „UWAGA KLIMAT Jak zmiany klimatu wpływają na prawa człowieka?” na Instagramie: https://www.instagram.com/amnesty_international_polska/. Codziennie przez 7 dni począwszy od 5 października będzie tam publikowany jeden post edukacyjny dotyczący klimatu. Nie martwcie się, jeden moduł zajmie Wam od 3 do 5 minut. Zachęcam Was do ich śledzenia, komentowania i udostępniania.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć :)

| EGIPT | SUDAN POŁUDNIOWY | MEKSYK |

| FILIPINY | NIGERIA | IRAN |

| KANADA | CHINY | GRECJA |

 

W tym roku podejmujemy działania w obronie młodych aktywistek i aktywistów, którzy mierzą się z największymi kryzysami na świecie: poczynając od tych, którzy walczą o sprawiedliwość dla osób dotkniętych zmianami klimatu, po osoby walczące z ubóstwem, dyskryminacją i represjami politycznymi. Młodzi ludzie stali się potężną siłą przemian i zasługują na wsparcie całego świata.

Maraton Pisania Listów 2019 przedstawia młodych obrońców i obrończynie praw człowieka oraz inne osoby z Kanady, Chin, Egiptu, Grecji, Iranu, Meksyku, Nigerii, Filipin i Sudanu Południowego.

Niektóre z tych osób doświadczyły naruszenia swoich praw, gdy były jeszcze dziećmi.  Należy do nich José Adrián z Meksyku, który miał 14 lat, kiedy został brutalnie pobity przez policję w drodze do domu ze szkoły. Domaga się teraz odszkodowania za swoje leczenie i zaprzestania przez policję arbitralnych zatrzymań w stanie Jukatan.

Wśród innych bohaterek i bohaterów tegorocznego Maratonu są również:

Młodzież z Grassy Narrows – grupa młodych aktywistów z rdzennej społeczności w północno-zachodnim Ontario. Doświadczyli oni jednego z najgorszych kryzysów zdrowotnych wynikających ze skażenia środowiska naturalnego w Kanadzie. Ich społeczność została zdewastowana przez trwające od 50 lat zanieczyszczenie rtęcią rzek na zamieszkiwanych przez nich terenach. Młodzież z Grassy Narrows wzywa rząd, aby zajął się kryzysem poprzez zapewnienie specjalistycznej opieki zdrowotnej i odszkodowań dla osób dotkniętych skażeniem środowiska;

Sarah Mardini i Seán Binder – dwoje wolontariuszy-ratowników z Lesbos w Grecji, którym grozi do 25 lat więzienia za świadczenie pomocy uchodźcom, którym groziło utonięcie na Morzu Śródziemnym;

Yasaman Aryani z Iranu, która przeciwstawiła się dyskryminującym przepisom nakazującym kobietom zasłanianie włosów i teraz musi spędzić 16 lat w więzieniu; Amnesty walczy o jej natychmiastowe uwolnienie;

Marinel Ubaldo, młoda aktywistka z Filipin, która po zniszczeniu jej domu przez tajfun Yolanda wzywa swój rząd do ogłoszenia stanu katastrofy klimatycznej i ochrony przyszłych pokoleń przed niszczycielskim wpływem zmian klimatu.

Zapraszamy do auli naszego Liceum 6 grudnia 2019r. od godz. 8.00.

W ubiegły czwartek na dziedzicu szkoły powstawała „budowla”, która wywołała niemałe zaciekawienie naszej szkolnej społeczności. Część z Was przyglądała się „budowniczym” ze zdziwieniem, część zaglądała do środka, kilka osób pozdrawiało nas, machało do nas z okien korytarzy, dopytywało, co z naszych kartonów powstanie. Czy komuś z was przyszło do głowy, że budowaliśmy… dom? Tak! Naprawdę i na serio! Mieliśmy choć na moment poczuć, jak żyją ludzie, dla których jedynym schronieniem jest kawałek kartonu, którzy nie mają dostępu do prądu, bieżącej wody czy choćby toalety, nie mówiąc o Internecie, bez którego nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia.

To było niezwykłe doświadczenie i wywołało w nas duże emocje, zwłaszcza że chwilę wcześniej oglądaliśmy zdjęcia przedstawiające slumsy m. in. w Argentynie, Brazylii, Kenii, Chinach, Indonezji, czy też bliższych nam Francji i Słowacji (!). Tak bardzo zaangażowaliśmy się w realizację tego zadania, że w pewnym momencie w naszym „domu” pojawiły się różowe wstążki i kwiaty, żeby, jak to ujęła jedna z naszych koleżanek, „było choć trochę normalnie”.

Nauka przez doświadczenie jest największą wartością. Takie zajęcia pozwalają nam spojrzeć na świat przez pryzmat problemów globalnych, a nie tylko osobistych interesów.

Uczestnicy projektu „Start the Change!”

 

Z ogromną przyjemnością publikujemy wiadomość, jaką otrzymałyśmy od p. Katarzyny Salejko - menadżerki działu edukacji i aktywizmu Amnesty International Polska:

„Droga Haniu i Weroniko! Droga Moniko!

Bardzo dziękujemy za udział w konkursie „WRITE THE CHANGE!”. Z wielką radością informuję, że opis fabuły pt. „Inaczej niż w raju”, który do nas przesłałyście, został bardzo pozytywnie oceniony przez jury i otrzymał trzecie miejsce w krajowym etapie konkursu! Serdecznie gratulujemy!

Wasza praca wraz z opisami fabuły, które zajęły pierwsze i drugie miejsce w Polsce, przechodzą do kolejnego, międzynarodowego etapu konkursu. Właśnie tłumaczymy Waszą fabułę na język angielski i prześlemy ją do międzynarodowego jury, które będzie obradowało w maju. Trzymamy kciuki, by Wasza praca okazała się zwycięska również na tym międzynarodowym etapie. Przypominam, że w konkursie na etapie międzynarodowym przewidziano nagrody pieniężne i udział w Giffoni Film Festival we Włoszech.

Oczywiście również na krajowym etapie konkursu przewidziano atrakcyjne nagrody. Za zdobycie trzeciego miejsca Wasza szkoła otrzyma od Stowarzyszenia Amnesty International oraz naszego partnera Millenium Docs Against Gravity zestaw filmów poruszających tematykę praw człowieka.

Serdeczne pozdrowienia i gratulacje!

Katarzyna Salejko”

Nagrodę, tj. zestaw filmów, już otrzymałyśmy. Teraz z ogromną niecierpliwością czekamy na wyniki etapu międzynarodowego. Trzymajcie za nas kciuki!!!

 

Hanna Bodnar, Weronika Majcher

Opiekun: Monika Darmofał-Karanowska